
În România anului 2025, deputăția pare să fi devenit o adevărată afacere de familie.
Un exemplu fascinant și surprinzător este cazul unui cuplu care, în mod inedit, a reușit să ocupe ambele fotolii de deputat, fiecare în județe diferite.
Vorbind despre Monica Ionescu, aleasă deputat de Neamț din partea Partidului Oamenilor Tineri (POT), și despre soțul ei, Cristian Ionescu, care a devenit deputat în județul vecin, Bacău, exact în aceeași zi.
Candidaturile celor doi au fost depuse simultan în Neamț și Bacău, iar șansa – sau poate notorietatea lui Călin Georgescu, care a fost folosit în campanie de către cei de la POT – i-a propulsat pe amândoi în Parlament.
Cu toate acestea, este greu de imaginat că Monica și Cristian Ionescu au avut timp să desfășoare o campanie intensă în cele două județe pentru a se face cunoscuți în mod real de către electorat. Cu siguranță, au trecut prin Neamț și Bacău, și-au depus candidaturile la Biroul Electoral, au lipit câteva afișe, iar în noaptea alegerilor au aflat că au fost aleși deputați.
Pe lângă noua lor carieră politică, cei doi conduc un cabinet de avocatură în București și au o declarație de avere impresionantă:
- 12 terenuri intravilane și agricole în județele Mureș, Sibiu și Satu Mare;
- 100.000 de metri pătrați de pădure;
- un parc auto cuprinzând 5 mașini și un tractor.
Cazul soților Ionescu nu este singular. Deputăția a devenit o afacere de familie și pentru Mihai Adrian Enache, ales deputat pe listele AUR în circumscripția electorală nr. 42 București, și pentru soția sa, Diana Enache, care a obținut un mandat de deputat în circumscripția nr. 4 Bacău.
Toți aceștia sunt membri activi în Camera Deputaților, consolidând astfel imaginea unei tendințe tot mai evidente: politica românească nu doar că rămâne o chestiune de influență personală, dar devine tot mai frecvent o afacere de familie bine calculată.
Această situație ridică întrebări legitime despre cât de reprezentativi sunt astfel de aleși pentru comunitățile care i-au votat și despre cât de mult a contat, în realitate, promovarea personală în campanie.